Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Irena Kontny

Absolwentka historii sztuki (1991) na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 1991–2008 pracownik Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Katowicach w dziale zabytków ruchomych i sztuki sakralnej. Od 2008 r. pracownik instytucji kultury podległych Urzędowi Marszałkowskiemu w Katowicach (obecnie Instytutu Myśli Polskiej im. W. Korfantego, dział Centrum Dziedzictwa). Od 2015 r. redaktor naukowy Wiadomości Konserwatorskich Województwa Śląskiego. Do jej zainteresowań naukowych obok witrażownictwa i konserwatorstwa należą również zagadnienia związane z dekoracjami malarskimi i małą architekturą na terenie Górnego Śląska. Członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Stowarzyszenia Miłośników Witraży „Ars Vitrea Polona” oraz Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego.

Wybrane publikacje w zakresie badań nad witrażownictwem:

Irena Kontny, Tomasz Szybisty, Korpus witraży z lat 1800–1945 w kościołach rzymskokatolickich metropolii krakowskiej i przemyskiej, red. Wojciech Bałus, Tomasz Szybisty, t. 3: Diecezja bielsko-żywiecka, Kraków 2015.

Irena Kontny, Witraże mysłowickie, Mysłowice 2002.

Irena Kontny, Zespół heraldycznych witraży Pałacu Myśliwskiego w Promnicach, w: Witraże na Śląsku. Materiały sesji Górnośląskiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Chorzów 2001, red. Teresa Dudek-Bujarek, Katowice 2002, s. 111–120.

Irena Kontny, Ratusz zdobiony witrażem… Witrażowy wystrój ratuszy górnośląskich w XIX w., w: Mecenat artystyczny a oblicze miasta, Kraków 2008, s. 247-286.

Irena Kontny, „Wszelakich budowli ozdoba”. Secesyjny witraż w województwie śląskim na wybranych przykładach, w: Witraże secesyjne. Tendencje i motywy, red. Tomasz Szybisty, Kraków–Legnica 2011, s. 143–165.

Irena Kontny, Wyspiański, Romańczyk a witraże Zagłębia i Górnego Śląska, „Sacrum et Decorum. Materiały i studia z historii sztuki sakralnej” 5, 2012, s. 87–101.

Irena Kontny, Po obu stronach granicy. Pracownie witrażowe i projektanci działający w okresie międzywojennym na Górnym Śląsku, w: Nie tylko art déco. Sztuka witrażowa w okresie międzywojennym, red. Beata Fekecz-Tomaszewska, Magda Ławicka, Kraków–Legnica 2014, s. 128–143.

Irena Kontny, Nieznane i niedoceniane. Witraże świeckie w Katowicach w okresie międzywojennym, w: Katowice w II Rzeczypospolitej (= Katowice w Rocznicę Uzyskania Praw Miejskich: rocznica 149, t. 4 [14]), red.  A. Barciak, Katowice 2015.

Irena Kontny, Witraże świętochłowickie. Cz. I. Sakralne przeszklenia powstałe do 1945 roku, „Rocznik Świętochłowicki” 10, 2017, s. 46-61.

Irena Kontny, Twórczość Zofii Baudouin de Courtenay w Częstochowie i Dąbrowie Górniczej, w: Tradycja i współczesność. Sztuka witrażowa po 1945 roku, red. B. Fekecz-Tomaszewska, M. Ławicka, Kraków-Legnica 2017, s. 98-118.

Irena Kontny, Witraże w obiektach sakralnych Zabrza (2 poł. XIX–1 poł. XX wieku), „Kroniki Miasta Zabrza” 10 (27), 2019, s. 123-160.